Вам здається, що політики піаряться на речах, куплених за кошти платників податків. Що робити?

19 січня, 2022

Депутат місцевої ради хизується в соцмережах, що «за його підтримки» облаштували дитячий майданчик, а нардеп у ЗМІ переконує, що «вибив» гроші на ремонт дороги? А вам у цей момент здається, що політик таким чином піариться за бюджетні кошти? Мусимо попередити: мабуть, вам не здається.

Далі розповідаємо як перевірити, чи закупівлю здійснили за кошт бюджету (читайте, ваші податки) та на що звертати увагу в цих закупівлях.

«Вибив», «залучив», «за моєї підтримки»

Саме з такими словами обранці часом здійснюють урочисте відкриття дитячого майданчика, розповідають про ремонт дороги чи школи, передають обладнання до лікарні тощо. Та найбільш ймовірно ці товари, роботи чи послуги так чи інакше були придбані саме за бюджетні гроші, тобто за кошт платників податків.

І для того, щоб в цьому переконатись, необхідно просто знайти відповідну закупівлю, профінансовану з бюджету.

Органи виконавчої влади та місцевого самоврядування забезпечують функціонування держави, здійснюючи публічні закупівлі. Їх проводять у електронній системі «Prozorro», де відображаються всі бюджетні витрати від однієї копійки. Система працює за принципом «всі бачать все», а це значить, що на «Prozorro» кожен може побачити деталі будь-якої бюджетної закупівлі, безкоштовно і в будь-який час.

Як знайти потрібну закупівлю

Перш за все можна спробувати пошукати закупівлю в інтернеті, просто ввівши її ключові слова в пошукову систему. Наприклад, «ремонт»/«харчування»/«дитячий майданчик» тощо, та додати назву міста та закладу, для якого було здійснено закупівлю. Так можна одразу знайти саму закупівлю на «Prozorro», або, можливо, новини у ЗМІ, які дозволять зрозуміти, хто замовник закупівлі та коли її проводили. Інформація про те, хто є замовником закупівлі (тобто, хто її здійснив), допоможе зрозуміти, з якого бюджету її профінансували і зробить пошуку закупівлі ефективнішим. 

Якщо «прогугливши», знайти закупівлю не виходить, слід шукати її на сайті prozorro.gov.ua. Одразу на стартовій сторінці є рядок пошуку з різноманітними фільтрами для зручності. Серед них перш за все допоможуть фільтри «регіон», «дати» та «замовник». Регіон слід обирати той, у якому здійснили закупівлю, а у фільтрі «дати» обирати ті, у які закупівлю орієнтовно могли провести.

Для того, щоб знайти замовника потрібно ввести його назву або код ЄДРПОУ (його можна знайти в інтернеті також просто «прогугливши» назву замовника). Ввівши код ЄДРПОУ або назву у фільтрі «замовник» з’являться всі закупівлі, які він здійснював.

Далі можна використати фільтр статусу закупівлі, обравши «завершена». Коли замовника та його завершені закупівлі відфільтровано, можна додати в рядок пошуку ключові слова, якими її могли б назвати, тобто слова, які її характеризують. Для ефективнішого пошуку слід спробувати ввести різні формулювання, які могли використати для назви закупівлі.

Знайшовши закупівлю на сайті «Prozorro» та перейшовши на неї, перш за все можна побачити її очікувану вартість та процедуру, за якою її було здійснено. Останнє дозволить зрозуміти чи відбувався онлайн аукціон у системі, чи ж, наприклад, замовник сам, без аукціону, обрав учасника ринку, з яким уклав договір тощо.

На «Prozorro» без перебільшення є вся інформація про закупівлю, зокрема, хто у ній переміг, хто брав участь, які ціни пропонували учасники, є і договір про закупівлю. Ця інформація допоможе проаналізувати, наприклад, чи належним чином було надано послуги, за які сплатили бюджетні кошти; проаналізувати, чи відповідає куплений товар вимогам, які до нього ставились замовником тощо.

Натомість інформація про переможця закупівлі дозволить простежити, чи не пов’язаний він з депутатом, який уже встиг і пропіаритись на цій закупівлі. Аналіз ціни дозволить побачити, чи не була вона завищеною.

Якщо є сумніви у чесності торгів, можна, детальніше проаналізувати, чи правомірно замовник обрав переможця, чи не віддав безпідставно перемогу «своєму» учаснику, чи не було між учасниками змови на торгах тощо. 

- Ну «вибив», «залучив», «підтримав» депутат! І що?

Піарячись на речах, придбаних з бюджету, депутати використовують  бюджетний адмінресурс для власних політичних цілей. А це закладає нерівні можливості для чесного передвиборчого процесу. 

Якщо депутат розміщує своє ім’я на лавочках чи дитячих майданчиках, це вводить в оману виборців, адже ці лавочки чи гойдалка швидше за все встановлені не за його особистий, а за бюджетний кошт. 

Також зауважимо, депутат не має витрачати гроші з депутатського фонду, наприклад, на плакати, банери та наліпки з рекламою свого імені, адже бюджетні гроші виділяються на спільні потреби мешканців і не є грошима для агітації.

Пліч-о-пліч з депутатами за бюджетний кошт часом піаряться і їх помічники та навіть посадовці, особливо напередодні виборів. Відтак це може бути не тільки політичним піаром, а і завчасною передвиборчою агітацією за кошт бюджету.

Виборчим кодексом прямо заборонена агітація за рахунок бюджетних грошей. Кандидати під час виборів не можуть наносити своє ім’я, логотипи партії тощо на речі, придбані за кошти бюджету.

А якщо на бюджетних грошах піариться нардеп, який «привів» їх на округ?

Часто на зустрічах з виборцями чи в соцмережах народні депутати хизуються тим, що «привели» гроші на округ. Під цими грошима зазвичай розуміється виділення субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій, а якщо простіше – субвенція на соціально-економічний розвиток.

Субвенція є формою грошової допомоги з державного бюджету місцевим громадам, яка призначена для конкретно визначених цілей. Зокрема, дану субвенцію спрямовують перш за все на реалізацію масштабних проєктів будівництва,  реконструкцію, капітальний ремонт, придбання медичного обладнання, транспорту, які не вдається профінансувати самостійно через їх дорогу вартість.

Щороку Кабмін затверджує перелік об’єктів, які будуть фінансуватися коштом субвенцій. Такий перелік формується на підставі пропозицій від народних депутатів та обласних держадміністрацій. Відповідно, кошти субвенції передаються не у всі місцеві бюджети, їх отримують ті громади, які мають лобістів в обличчі нардепів і ОДА, тому цю субвенцію часом називають «депутатською».

Розпорядження про розподіл субвенції можна знайти на сайті Кабміну, а інформацію про надання та використання субвенції – на сайті Державної казначейської служби.

І хоча ця субвенція дає можливість спрямувати кошти на серйозні інфраструктурні проєкти, часом депутати дивляться на неї крізь призму своєї майбутньої передвиборчої кампанії та ставлять за мету «розпорошити» гроші на якомога більшу кількість потреб в різних населених пунктах по всьому округу.

Замість того, щоб спрямувати кошти субвенції на капітальний ремонт лікарні чи школи, часом їх спрямовують, наприклад, на покращення матеріально-технічної бази народного дому. Останнє, мабуть, теж важливо, але на такі потреби зазвичай спрямовують всього лиш кілька десятків тисяч гривень, хоча такі невеликі витрати можна повністю профінансувати з місцевого бюджету.

Але ж чим більше об’єктів вдасться профінансувати за кошт субвенції, тим більше майданчиків зможе «відкрити» нардеп і тим більше ремонтів він зможе «перевірити». Тобто, чим більше депутат «розкидає» грошей по округу, тим більше в нього з’явиться інфоприводів для того, щоб нагадати виборцям «кому потрібно дякувати», таким чином натякаючи, за кого знову слід голосувати.

Окрім питання раціонального розподілу коштів та піару на бюджетних грошах, досить важливим є і питання особистого збагачення депутатів. Часом роботи за кошт субвенції виконуються фірмами, наближеними до народних депутатів, які ці гроші і «вибивали». Зокрема, така тенденція спостерігалась допоки «прямі» угоди без проведення відкритих торгів на виконання робіт можна було укладати на суму до 1,5 млн грн (тобто, до квітня 2019 року). За таких умов бюджетні замовники могли на власний розсуд обирати підрядників для виконання робіт і, власне, часто обиралися саме фірми, пов’язані з нардепами.

Зараз поріг для закупівель у системі «Prozorro» знизився і на суму від 50 тисяч гривень замовники проводять спрощені закупівлі вже у системі. Тобто замовник не обирає підрядника для виконання робіт на свій розсуд, а оголошує спрощену закупівлю, взяти участь у якій можуть всі охочі представники бізнесу. Втім, часом це не заважає вигравати у них фірмам з оточення нардепа.

Як протидіяти піару за кошт платників податків

Підсумовуючи, висловимо сподівання на те, що незабаром стане обов’язковим вказувати на інформаційних матеріалах про використання бюджетних коштів слова «придбано/здійснено за кошт платників податків».

Втім, дещо ми можемо робити і самі вже сьогодні. Побачивши, що депутат піариться в соцмережах чи у ЗМІ за бюджетний кошт, перш за все слід переконатись, чи закупівлю дійсно профінансували з бюджету. Якщо так, можна сміло написати про це в коментарях. Адже громадськість має знати, що покращення довкола відбуваються саме їхнім коштом, а не за особистий кошт депутата. А обранці мають пам’ятати, що ми це розуміємо і не зловживати надалі. В коментарях до допису можна поставити обранцю і запитання, якщо вони є. Доречно ставити запитання депутату і на публічних зустрічах.

Депутати місцевих рад зобов’язані звітувати перед виборцями щонайменше раз на рік. Тож якщо, наприклад, здається, що депутат витрачав гроші з депутатського фонду на агітацію, слід попросити його прозвітувати також і про використання цих коштів.

Якщо мова йде про субвенцію на соціально-економічний розвиток, то в нардепа можна поцікавитись, яким чином відбирались пріоритетні для фінансування об’єкти та дізнатись, як можна вносити пропозиції самостійно, наприклад, через приймальню депутата тощо. Нардепу можна запропонувати проводити публічні консультації на окрузі задля того, щоб разом з громадою сформувати перелік об’єктів, які слід профінансувати надалі.

Пам’ятаймо, це ми делегуємо депутатам повноваження представляти нас в раді і таким чином управляти нашим майном та податками. Відтак, саме ми можемо і маємо стежити за депутатською роботою та контролювати витрачання бюджетних коштів.

Поділитися новиною img img

Читайте також

Передали Івано-Франківську 6 новеньких дронів Autel та DJI
Передали Івано-Франківську 6 новеньких дронів Autel та DJI 13 квітня, 2022
Предали ще пару сучасних безпілотників на Житомирщину
Предали ще пару сучасних безпілотників на Житомирщину 13 квітня, 2022
Продовжуємо надавати технічну допомогу містам та нашим захисникам
Продовжуємо надавати технічну допомогу містам та нашим захисникам Зокрема, придбали та передали перші чотири безпілотники на Житомирщину. 30 березня, 2022