На Івано-Франківщині не вистачає більше сотні шкільних автобусів

5 березня, 2020 На Івано-Франківщині не вистачає більше сотні шкільних автобусів

Івано-Франківська ОДА торік двічі намагалась закупити шкільні автобуси, однак, обидві спроби виявилися невдалими. Учасники блокували торги скаргами, а в кінці року кошти, які прийшли на автобуси, пішли педагогам на виплату заборгованості по зарплаті. Водночас, області не вистачає понад сімдесят шкільних автобусів, і ще близько п’ятдесяти автобусів – технічно зношені та потребують заміни. 

17 липня 2019 року Департамент освіти, науки та молодіжної політики Івано-Франківської облдержадміністрації оголосив відкриті торги з публікацією англійською мовою на закупівлю шкільних автобусів. За 11 звичайних та 1 спеціалізований автобус в ОДА планували заплатити майже 23 млн гривень.

Мова йде про нові автобуси не раніше 2019 року випуску, з об’ємом двигуна не менше 5000 см куб, із пасажиромісткістю не менше 30-ти місць (25-ти місць – для спеціалізованого автобуса) і річною гарантією. Також вони мали бути жовтого кольору із нанесеними розпізнавальними знаками, які б засвідчували, що це – саме шкільні автобуси та відповідати екологічним нормам не нижче EURO-5. 

Втім чи не найбільшим каменем спотикання стали лінійні розміри автобусів, а саме – їхня висота. Ситуація розгорталася так, що ще до старту аукціону стало зрозуміло: спокійно ці торги не пройдуть. Власне, до самого аукціону так і не дійшло. 

На торги подалися четверо учасників: ТОВ «ТРАК-БАС», ТОВ «АВТО-БАС», ТОВ «АК «ІНТЕР АВТО-ТРЕЙДИНГ» та ТОВ ТД «ЕТАЛОН АВТО». Двох останніх тендерний комітет не допустив до участі в аукціоні саме через те, що технічні характеристики запропонованих ними автобусів не відповідали тендерній документації. Спірною стала висота автобуса – 2900 мм.

 «Ми маємо намір взяти участь у тендері із пропозицією шкільного автобуса, що має 2978 мм у висоту. Визначення у тендерній документації максимальної висоти автобуса на рівні 2900 мм не є обгрунтованим та звужує коло потенційних учасників тендеру», - зазначено у вимозі ТОВ "АК “ІНТЕР АВТО-ТРЕЙДИНГ”.

Учасник пропонував усунути дискримінаційну, на його думку, частину тендерної документації. 

Однак, тендерний комітет відмовився вносити зміни до документації, мотивуючи тим, що вимога не є дискримінаційною, адже, під задані технічні параметри підпадають автобуси, мінімум, двох виробників в Україні: окрім Черкаського заводу, ще ДП "АСЗ № 1 АТ "АК Богдан Моторс".

Вимога у тендерній документації щодо висоти автобуса не задовільнила й іншого учасника тендеру – ТОВ «ТД «ЕТАЛОН АВТО». Цей учасник також поскаржився, але вже до Антимонопольного комітету. Зокрема, зазначив, що єдиним критерієм відповідності шкільного автобуса встановленим нормам та стандартам є його відповідність державному стандарту. Натомість, АМКУ відмовило у задоволенні скарги, спираючись на пояснення департаменту освіти ОДА про конкурентність ринку.

«Це не було ніяким штучним обмеженням, інакше Антимонопольний комітет зобов’язав би внести зміни до тендерної документації», - каже заступник директора департаменту освіти, науки та молодіжної політики Івано-Франківської ОДА Андрій Сташків.  

Однак, інша скарга до АМКУ таки заблокувала торги: ТОВ «ТД «ЕТАЛОН АВТО» поскаржився на рішення департаменту про допущення до аукціону конкурента - ТОВ «АВТО-БАС», яке не надало на тендер повного пакету документів. «Не надав», - встановив Антимонопольний комітет. Відтак, 22 жовтня департамент змушений був відмінити торги. Тобто минуло майже 100 днів з моменту оголошення процедури закупівлі. “По доброму”, торги б мали провести орієнтовно за 60 днів. 

24 жовтня департамент оголосив новий тендер. На закупівлю прийшли троє з чотирьох попередніх учасників. І департамент освіти знову відхилив пропозицію ТОВ «ТД «ЕТАЛОН АВТО» - цього разу через неподання повного пакету документів.

Натомість ТОВ «ТД «ЕТАЛОН АВТО» звернулося до Антимонопольного комітету відразу із двома скаргами – щодо неправомірного відхилення своєї пропозиції та неправомірного допущення до аукціону двох інших учасників. Однак, в обох випадках АМКУ прийняв рішення не на користь скаржника.

Фактично, таким чином, замовник отримав «зелене світло» і міг провести торги та закупити автобуси. Проте – 28 грудня скасував закупівлю через «відсутність подальшої потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг».

«Ці скарги затягнули процедуру закупівлі і на торги ми вийшли наприкінці грудня, тобто на закінчення фінансового року. Тож, укласти договір не могли, бо у тендерній документації були прописані терміни поставки - до 31 грудня минулого року. Тож, враховуючи неможливість проведення закупівлі торік, ми її скасували. Кошти, відповідно до розпорядження Кабміну, в нас забрали, а потім спрямували назад на виплату заборгованої зарплатні педпрацівникам», - каже Андрій Сташків.

Між тим, у департаменті пояснили наскільки принциповими були лінійні параметри, що були вказані у технічних характеристиках до автобусів. До прикладу, у 2018 році департамент двічі закуповував шкільні автобуси, де в одному випадку були обмеження щодо довжини і ширини транспорту, а в іншому, у тендерній документації взагалі не вказувались вимоги до параметрів автобусів. 

«Для чого були лінійні обмеження? Бо технічні характеристики передбачають наявність висоти, ширини, і тому подібних речей, через те й прописувалися», - каже Андрій Сташків.

Заступник директора департаменту також зазначив: учасник, який скаржився на дискримінаційні вимоги тендерної документації, має аналогічну лінійку транспортних засобів, які підходять по висоті під параметри, які прописані у тендерній документації.

«І на другий тендер фірма подала автобуси, які пасуть до параметрів, визначених департаментом. Тому, яка була мотивація їхніх скарг, не знаю», - зазначив Андрій Сташків. 

Таким чином, департамент освіти ОДА так і не зміг закупити 12 шкільних автобусів, хоча потребує – мінімум у десять разів більше. Нині у районах, зачасту, учні добираються до шкіл рейсовими автобусами, а РДА укладають із перевізниками відповідні угоди на перевезення школярів.

«Цього року плануємо закупити 18 шкільних автобусів – маємо на це 25 млн гривень плюс буде співфінансування, - підсумовує Андрій Сташків. – Треба в міністерстві освіти погодити перелік шкіл, для яких будуть закуплені автобуси. І тоді будемо оголошувати закупівлю».

 

Оксана Пілянська

*Робота аналітиків оплачена за підтримки наших європейських партнерів. Для створення цього матеріалу не витрачено жодної бюджетної гривні.

Цю публікацію було створено за підтримки Європейського Союзу. За зміст публікації повну відповідальність несе ГО “Агентство ефективних рішень”. Зміст публікації не є відображенням офіційної позиції Європейського Союзу.

 

Поділитися новиною img img

Читайте також

Маски, щитки і термометри: як освітяни Франківщини готуються до офлайн н.. Маски, щитки і термометри: як освітяни Франківщини готуються до офлайн н.. Цьогоріч новий навчальний рік для деяких школярів Прикарпаття розпочався дистанційно. А.. 16 жовтня, 2020
На Івано-Франківщині не вистачає більше сотні шкільних автобусів На Івано-Франківщині не вистачає більше сотні шкільних автобусів Івано-Франківська ОДА торік двічі намагалась закупити шкільні автобуси, однак, обидві с.. 5 березня, 2020
У Городенці планують без аукціону віддати 12 мільйонів гривень на харчув.. У Городенці планують без аукціону віддати 12 мільйонів гривень на харчув.. Відділ освіти Городенківської РДА запланував без конкурсу передати 12 млн гривень на ха.. 31 січня, 2020